De Clipper

Aan het woord: Leraarondesteuner Carmelita Limon Boumann

De kinderen van juf Carmelita zijn dankzij De Clipper en het montessorionderwijs goed op hun plek gekomen. Dat geldt ook voor Carmelita zelf. In een tijd waarin zij op zoek was naar een andere baan, viel ze bij De Clipper op haar plek. Dat is nu 25 jaar geleden en de school is haar levenswerk geworden. Carmelita is uitgesproken trots op haar school.

“van betrokken ouder tot leraarondesteuner”

Carmelita zocht in 1991 een basisschool voor haar zoon en dat werd De Clipper. “In deze wijk was er geen tram en ook geen metro. De wijk leek nog helemaal niet op hoe mooi het nu is. We deden alles lopend of op de fiets. Dus ik zocht een basisschool dicht bij mijn huis.”
Het kinderdagverblijf van haar zoontje drong aan op montessorionderwijs. “Ze zeiden: ‘Hij is zo leergierig, hij doet het vast goed op een montessorischool.’ Toen kwam ik uit bij De Clipper. Ik voelde me gelijk thuis op deze kleine en gemoedelijke school met een fijne directie. Ik wist nog weinig van montessorionderwijs en eigenlijk kende ik weinig mensen die wisten wat Montessori was.”

Van ouder tot medewerker
Nu haar zoontje op De Clipper zat, raakte Carmelita als ouder betrokken. “Ik ging onder andere voorlezen in de klas en zo kreeg ik meer band met leerkrachten en directie. Het kwam voor dat ik de klas even moest overnemen als de leerkracht weg was. Mijn dochter ging ondertussen ook naar De Clipper en vertelde enthousiast dat mama ook op een school wilde werken.  Daar kreeg de directeur van de Clipper lucht van en zij vroeg of ik als ondersteuner aan de slag wilde. Dan kon ik gelijk een opleiding doen. Van het een kwam het ander en binnen 2,5 jaar had ik mijn diploma leraarondersteuner op zak.”

Toegankelijke school
In 2005 haalde Carmelita haar diploma en sinds die tijd werkt ze als leraarondersteuner in de middenbouw. Ze vangt groepen op als er een leerkracht ziek is of ze ondersteunt in de lessen door in kleine groepjes te werken aan spelling of rekenen.
Juf Carmelita is met hart en ziel betrokken bij haar school. Ze noemt De Clipper toegankelijk. “We werken met ouders en leerlingen uit alle lagen van de bevolking en afkomstig uit de hele wereld. Er zijn dus veel verschillen. Ik merk dat de meeste ouders zich vrij voelen om mij aan te spreken, vragen te stellen of hun verhaal te doen. Die drempel is dus laag. Zo werkt dat in ons team.”

Goede basis voor kinderen
Carmelita vindt De Clipper een goede school en legt uit waarom. “Het is een school waar hard gewerkt wordt aan de toekomst en waar mensen achter elkaar staan en elkaar helpen.” Dat heeft Carmelita zelf ondervonden als medewerker en als ouder. Zowel Carmelita’s zoon als dochter zaten op De Clipper: “Ze hebben hier een goede basis gekregen, wat ertoe heeft geleid dat ze nu allebei een mooi leven en een goede baan hebben. Ik krijg nu mijn eerste kleinkinderen en ik ben enorm dankbaar.”
“Op dit moment heeft onze school een opdracht om de kwaliteit te verbeteren. Dat is zo en daar komen we niet onderuit. Ik weet zeker dat dit ons gaat lukken. Ik ben ontzettend trots op de Clipper en op wat we tot nu toe hebben bereikt. We willen samen van De Clipper weer een gezonde school maken. Daar heb ik ook nieuwe, sterke collega’s voor nodig. Maar ik weet zeker dat ze hier goed terechtkomen. Het warme bad waarin ik als medewerker terechtkwam, is er nog steeds. We zijn open en een hechte eenheid. Dat maakt De Clipper een fijne werkplek.”